Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2014

Πληροφορίες για τον συντονισμό των ηλεκτρομαγνητικών μηχανημάτων . tunning coil tattoo machines


 Για να πάψουν να κυκλοφορούν διάφοροι μύθοι σχετικά με τα μηχανήματα σκιάς και γραμμής αλλά και για τον τρόπο ρύθμισής τους διαβάστε τα παρακάτω. Είναι θέμα Φυσικής (ταλάντωσης)


Πληροφορίες για τον συντονισμό των ηλεκτρομαγνητικών μηχανημάτων 
 (Μηχάνημα με πηνία) 

Στο παραπάνω διάγραμμα φαίνονται με αριθμούς τα επιμέρους στοιχεία ενός
ηλεκτρομαγνητικού μηχανήματος .Όλα τα ηλεκτρομαγνητικά μηχανήματα έχουν αυτή
την δομή . Με βάση αυτή την εικόνα ακολουθούν οδηγίες για τον συντονισμό των
μηχανημάτων .

Liner μηχάνημα ρυθμισμένο για βελόνες περιγράμματος και για δημιουργία γραμμής


Για να λειτουργήσει ένα μηχάνημα ως Liner ( δηλαδή για περίγραμμα ) θα πρέπει η
απόσταση που έχει η βίδα επαφής από την άκρη του μπροστινού ελάσματος (βλέπε
αριθμό 69) , όταν η μπάρα οπλισμού πιέζεται προς τα κάτω – δηλαδή την πιέζουμε
για να ακουμπήσει στο πηνίο- να είναι 1,25 mm . Αυτή την απόσταση μπορούμε να
την μετρήσουμε με ένα παχύμετρο , ή ακόμη και με ένα 2λεπτο του ευρώ(τόσο περίπου είναι).
Φυσικά ίδια είναι και η απόσταση μεταξύ της μπάρας (αριθμό 70) και του σιδερένιου πυρήνα του 1ου πηνίου (αριθμό 60)
Μπορούμε λοιπόν πρακτικά να μετρήσουμε αυτή την απόσταση αν τοποθετήσουμε  το 2λεπτο  ανάμεσα στην μπάρα οπλισμού και το 1ο πηνίο όσο η μπάρα παραμένει στην ελεύθερη θέση (δίχως να την πιέζουμε δηλαδή). Ομοίως μπορούμε να μετρήσουμε την απόσταση αν τοποθετήσουμε το 2λεπτο ανάμεσα στην άκρη του ελάσματος (αριθμό69) και
την βίδα επαφής και βιδώσουμε ή ξεβιδώσουμε την βίδα (αφού πρώτα λασκάρουμε
τον σφιγκτήρα της βίδας επαφής (Βλέπε σχήμα), έτσι ώστε αυτή η απόσταση να είναι
όσο το πάχος του 2λεπτου του ευρώ με την προϋπόθεση ότι τώρα θα πιέζουμε την μπάρα οπλισμού (αριθμό 70) μέχρι να ακουμπήσει στην κάτω θέση , δηλαδή στο πυρήνα του 1ου πηνίου.


Shader μηχάνημα ρυθμισμένο για βελόνες σκιάς και δημιουργία σκίασης ή γεμίσματος


Αντίστοιχα αν θελήσουμε να ρυθμίσουμε το μηχάνημα για Shader (δηλαδή σκιά ή
γέμισμα) φροντίζουμε αυτή η απόσταση να είναι 1,85mm ή διαφορετικά όσο περίπου το
πάχος ενός 10λεπτου του ευρώ.

Φυσικά υπάρχουν και άλλες παράμετροι στο μηχάνημα στις οποίες μπορούμε να
επέμβουμε για να δώσουμε επιπλέον χαρακτήρα Liner ή Shader στο μηχάνημα που
όμως απαιτούν την αποσυναρμολόγηση και αντικατάσταση κάποιων στοιχείων όπως
των πηνίων (αριθμός 60) και του πίσω ελάσματος Θα ακολουθήσουν επιπλέον σημειώσεις για αυτές τις επεμβάσεις.

Αφού κάνουμε την παραπάνω ρύθμιση με την βίδα επαφής και σφίξουμε και πάλι τον
σφιγκτήρα της βίδας επαφής (βλέπε σχέδιο) , ακολουθούν οι 3 τρόποι με τους
οποίους καταλαβαίνουμε και ελέγχουμε πως το μηχανάκι μας λειτουργεί σωστά για
την δουλειά που το θέλουμε.


1. Μάτι : βλέπουμε την άκρη της μπάρας οπλισμού που σχηματίζει ένα κυκλάκι
(είναι εκεί όπου συνδέεται η βελόνα με την μπάρα οπλισμού ) όταν κρατάμε
στα χέρια μας το μηχάνημα ώστε να το βλέπουμε από μπροστά . Οσο
πατάμε το ποδοδιακόπτη και λειτουργεί το μηχάνημα παρατηρούμε την
περιοχή της άκρης της μπάρας οπλισμού (αριθμό 70) από μπροστά πάντα.

Αυτό που θα δούμε είναι να σχηματίζονται 2 κυκλάκια (δες παρακάτω)



  
Αν έχουμε ρυθμίσει σωστά για liner αυτά τα κυκλάκια θα εφάπτονται και θα
βλέπουμε κάτι ανάλογο με την εικόνα επάνω.
Αν έχουμε ρυθμίσει σωστά το μηχάνημα για shader αυτά τα κυκλάκια δεν θα
εφάπτονται και θα βλέπουμε μια εικόνα όπως παρακάτω. 






2. Αυτί: Ακούμε τον ήχο του μηχανήματος , όσο ανεβοκατεβάζουμε τα Βολτ στο
μετασχηματιστή. Κάπου θα το ακούσουμε να δυσκολεύεται να λειτουργήσει
(χαμηλότερο σημείο Βολτ) κάπου να υπερλειτουργεί (υψηλότερο σημείο Βολτ)
Αυτό που θέλουμε είναι να λειτουργεί ομαλά , χωρίς να δυσκολεύεται και χωρίς
να μην έχει την δύναμη να λειτουργήσει. Εύκολα μπορεί κανείς να ακούσει που
λειτουργεί σωστά αν χειριστεί τον διακόπτη του μετασχηματιστή πάνω κάτω.
Όπου ακούγεται καλά σταματάμε. Σημείωση : Τα Liner μηχανήματα θα πρέπει
να αποδίδουν ένα πιο οξύ ήχο γιατί έχουν μεγαλύτερη ταχύτητα ταλάντωσης και
μικρότερη δύναμη διείσδυσης. Τα shader μηχανήματα αποδίδουν ένα πιο μπάσο
ήχο γιατί έχουν πιο αργή ταχύτητα ταλάντωσης και μεγαλύτερη δύναμη
διείσδυσης στο δέρμα.

3. Αφή: Τοποθετούμε το δάχτυλο του δείκτη κάτω από την θηλή της μπάρας
οπλισμού (την θέση που κουμπώνει η βελόνα μας) και θέτουμε το μηχάνημα
σε λειτουργία πατώντας τον ποδοδιακόπτη. Νιώθουμε αν έχει το μηχάνημα με
τις ρυθμίσεις που κάναμε , την απαραίτητη δύναμη για να διαπεράσει το
δέρμα. Παρατηρούμε δηλαδή αν με την αντίσταση του δαχτύλου μας (το
έχουμε χαλαρό) φρενάρει το μηχάνημα και σταματά η ταλάντωση ή απλά
μειώνεται ο ήχος και η ταλάντωση χωρίς όμως να σταματά και με αρκετή
δύναμη χτυπήματος.

Αν παρατηρήσουμε κατά τον έλεγχο των παραπάνω 3 σημείων πως κάτι δεν
λειτουργεί καλά κάνουμε τα εξής :
1.             . Στον έλεγχο ματιού , πειράζουμε την βίδα επαφής , όσο λειτουργεί το μηχάνημα και παρατηρούμε πως τα κυκλάκια πότε εφάπτονται και πότε δεν εφάπτονται μεταξύ τους .
2.             . Στον έλεγχο του αυτιού , πειράζουμε το κουμπί στον μετασχηματιστή και ακούμε το μηχάνημα πότε λειτουργεί ομαλά (ρολάρει).
3.             . Στον έλεγχο της αφής – δάχτυλο, πειράζουμε το κουμπί του μετασχηματιστεί για να φέρουμε την μικρορύθμιση που θα δώσει την απαραίτητη δύναμη διείσδυσης.


Αφού συντονίσουμε την μηχανή μας με τα παραπάνω βήματα , είτε για liner είτε
για shader , θα πρέπει να τοποθετήσουμε την ανάλογη βελόνα και το τιπ στο μηχάνημα
και να επαναλάβουμε τα 3 βήματα συντονισμού.

Αυτό γίνεται γιατί με το βάρος της βελόνας αποσυντονίζεται το μηχάνημα (ειδικά
αν η βελόνα μας είναι μεγάλη σε αριθμό μυτών13ρα, 19ρα κλπ ) και χρειάζεται
μικρορυθμίσεις και πάλι για να λειτουργήσει άψογα.
Ένας άλλος παράγοντας αποσυντονισμού είναι το λαστιχάκι (που είναι χρήσιμο για να πιέζει την βελόνα στην πίσω θέση του tip (φορέα της βελόνας και της μελάνης ) Αν πιέζει πολύ φρενάρει την κίνηση, αν πιέζει χαλαρά δεν επιτελεί τον σκοπό του – την επαφή της βελόνας με την πίσω επιφάνεια του tip.

Στην πορεία της δουλειάς μας και ειδικά αν χρειαστεί να εργαστούμε για πολύ
ώρα με το μηχάνημα , η Βίδα επαφής αρχίζει και κονταίνει (αφού χάνεται
σταδιακά υλικό , εξαερώνεται ) . Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να χρειαστεί και πάλι
μικρορυθμίσεις για να συντονιστεί.

Ο συντονισμός γίνεται πάντα κάθε φορά που είμαστε έτοιμοι για να ξεκινήσουμε
ένα τατουάζ , και κάθε φορά που ακούμε κάτι διαφορετικό στο μηχανάκι μας.

 Αν όμως είμαστε προσεκτικοί  , αυτό που ίσως χρειάζεται κάθε φορά είναι μικρο
ρυθμίσεις. Όταν βιδώνουμε λοιπόν ή γυρνάμε το κουμπί του μετασχηματιστή το
κάνουμε με απαλές και μικρές κινήσεις (μικρορυθμίσεις) και όχι απότομα και
μεγάλες για να μην χάσουμε όλη την δουλειά που προηγήθηκε και πολύτιμο
χρόνο.
Σημείωση: συνήθως έχουμε 2 μηχανήματα , ένα ρυθμισμένο για liner και ένα για shader
έτοιμα και διαθέσιμα πριν ξεκινήσουμε ένα τατουάζ που θέλει τόσο περίγραμμα όσο και
γέμισμα ή σκιά. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί κάποιος και με ένα μηχάνημα να
κάνει την ίδια δουλειά (απλά αλλάζοντας την ρύθμιση κάθε φορά). Το μόνο θέμα είναι ότι
χάνει χρόνο στις αλλαγές. Κάτι που δεν θα φανεί τόσο στην αρχή της καριέρας του αλλά
όσο περνά ο καιρός σίγουρα θα χρειαστεί επιπλέον μηχανήματα. Τα ηλεκτρομαγνητικά
μηχανήματα μπορούν να ρυθμιστούν και σε ενδιάμεσες καταστάσεις από αυτές του
καθαρόαιμού liner ή καθαρόαιμου shader , με αποτέλεσμα πολλοί καλλιτέχνες του
τατουάζ να διαθέτουν μια σειρά 5-7 μηχανημάτων με διαφορετικές ρυθμίσεις το καθένα
έτοιμα για την δουλειά τους πριν ξεκινήσουν την ώρα βελόνας της δημιουργίας τους. Θα επανέλθουμε σε αυτό το θέμα δημιουργίας των πινέλων – μηχανημάτων , που χρειαζόμαστε για κάθε τύπο γραμμής – δουλειάς, αργότερα .
Σημείωση : τυχόν διακοπές κατά την λειτουργία του μηχανήματος δηλώνουν πως δεν
υπάρχει ομαλή τροφοδοσία με το ρεύμα. Τα σημεία που ελέγχουμε είναι

1.             . Το clip cord (το καλώδιο σύνδεσης μηχανήματος και μετασχηματιστή , συνήθως μαυρίζουν οι άκρες του και χρειάζεται λίγο τρίψιμο με λίμα νυχιών ή γυαλόχαρτο.
2.             . Η άκρη του μπροστινού ελάσματος , συνήθως μαυρίζει και θέλει επίσης τρίψιμο απαλά με λίμα ή γυαλόχαρτο.
3.             . Αν το πρόβλημα συνεχίζεται , ελέγχουμε τις συνδέσεις των καλωδίων και τα ίδια τα καλώδια που μπορεί κάπου να έχουν φθαρεί ή κοπεί.
4.             . Σε περίπτωση που διαπιστώσουμε κάτι τέτοιο αντικαθιστούμε ή επιδιορθώνουμε το καλώδιο αν πιάνουν τα χέρια μας .


Τα ηλεκτρομαγνητικά μηχανήματα βασίζονται σε απλή εφαρμογή ταλάντωσης και
ηλεκτρισμού (τα μάθαμε στη φυσική του Γυμνασίου) και μπορούν όχι απλά να
επιδιορθωθούν εύκολα , αλλά ακόμη και να κατασκευαστούν με μικρή προσπάθεια από
κάποιον που έχει μεράκι και διάθεση. ( σύντομα σε άλλο αρθράκι)

Επιτρέπεται η αναδημοσίευση , μέρους ή ολόκληρου του κειμένου , η αντιγραφή επιμέρους τμημάτων και κάθε είδους αλλαγή είτε αναφέρεται στην πηγή είτε όχι . Η γνώση πρέπει να είναι διαθέσιμη για όλους και η εξέλιξη και κατάθεση των εμπειριών του καθενός επαγγελματία , μπορεί να μας κάνει όλους να γίνουμε καλύτεροι .  
Μισαηλίδης Νίκος  .


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ελευθερία της γνώσης είναι αγαθό πολιτισμού και όχι προϊόν μάρκετινγκ.
Προσπαθήστε να είστε ευγενικοί και αξιόλογοι