Ο ζωντανός καμβάς = το δέρμα του δέκτη.
Μισαηλίδης Νίκος (Αισθητικός ΤΕΙΘ, Επί πτυχίο Βιολόγος, καλλιτέχνης τατουάζ σώματος, Μόνιμου μακιγιάζ και επανορθωτικού τατουάζ
Το δέρμα Skin
Το δέρμα δεν έχει το ίδιο πάχος σε όλες τις περιοχές. Δεν έχει την ίδια ποιότητα και όρια αντοχής στις πιέσεις. Τέλος δεν έχει την ίδια ικανότητα επούλωσης. Έτσι και η συμπεριφορά μας απέναντί του δεν είναι η ίδια. Σταδιακά ο tattooist θα μάθει να διαβάζει το δέρμα. Αυτό απαιτεί μελέτη βιβλίων ανατομίας, και παρατήρηση κατά την εφαρμογή .
Οι βελόνες του τατουάζ τρυπούν σε βάθος περίπου 2,5 mm - 3 mm Στο δέρμα , φτάνουν δηλαδή στην στοιβάδα του χόριου. (Δέρμα) . Το δέρμα αποτελείται από στοιβάδες και επιμέρους στρώματα κυττάρων . Αυτό που ενδιαφέρει το τατουάζ είναι η επιδερμίδα και τα ανώτερα στρώματα του χόριου.
Οι κίνδυνοι που έχουμε να αντιμετωπίσουμε μετά ή κατά την εφαρμογή ενός tattoo είναι η περίπτωση χηλοειδών (δημιουργεί ένα επαρμένο , ανάγλυφο tattoo) η επιμόλυνση και η αλλεργία. Θα αναφερθούμε σε καθένα ξεχωριστά παρακάτω.
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση , μέρους ή ολόκληρου του κειμένου , η αντιγραφή επιμέρους τμημάτων και κάθε είδους αλλαγή είτε αναφέρεται στην πηγή είτε όχι . Η γνώση πρέπει να είναι διαθέσιμη για όλους και η εξέλιξη και κατάθεση των εμπειριών του καθενός επαγγελματία , μπορεί να μας κάνει όλους να γίνουμε καλύτεροι .
Το δέρμα Skin
Το δέρμα δεν έχει το ίδιο πάχος σε όλες τις περιοχές. Δεν έχει την ίδια ποιότητα και όρια αντοχής στις πιέσεις. Τέλος δεν έχει την ίδια ικανότητα επούλωσης. Έτσι και η συμπεριφορά μας απέναντί του δεν είναι η ίδια. Σταδιακά ο tattooist θα μάθει να διαβάζει το δέρμα. Αυτό απαιτεί μελέτη βιβλίων ανατομίας, και παρατήρηση κατά την εφαρμογή .
Οι βελόνες του τατουάζ τρυπούν σε βάθος περίπου 2,5 mm - 3 mm Στο δέρμα , φτάνουν δηλαδή στην στοιβάδα του χόριου. (Δέρμα) . Το δέρμα αποτελείται από στοιβάδες και επιμέρους στρώματα κυττάρων . Αυτό που ενδιαφέρει το τατουάζ είναι η επιδερμίδα και τα ανώτερα στρώματα του χόριου.
Προσέξτε , η επιδερμίδα έχει 3 φραγμούς προστασίας από τις χημικές ουσίες ,μικροοργανισμούς και άλλους εξωτερικούς παράγοντες , τον NMF, την κεράτινη εξώτατη στοιβάδα κυττάρων που είναι απύρηνα και την μεμβράνη του REIN. Για αυτά θα ακούσετε και θα μάθετε στην ανατομία. Η βελόνα διαπερνά αυτούς τους φραγμούς και τοποθετεί σε στήλη την χρωστική ξεκινώντας από την ανώτερη περιοχή του χόριου. Εκεί βέβαια έχουμε αγγεία (γι’αυτό και ματώνει η εφαρμογή) νευρικές απολήξεις πίεσης και θερμοκρασίας (γι’αυτό και πονάμε ανάλογα ) αλλά και θεμέλια ουσία, κολλαγόνες ίνες, δικτυωτές ίνες και ελαστικές ίνες , τμήματα των απολήξεων των ιδρωτοποιών και σμηγματογόνων αδένων και ένα πλήθος από εξειδικευμένα κύτταρα , (πχ μελανινοκύτταρα, langerhans κλπ). Η βελόνα τρυπά την κυτταρική μεμβράνη και φυσικά έτσι καταστρέφει τα κύτταρα που θα χτυπήσει. Καταστρέφει δηλαδή μια σειρά από νευρικές απολήξεις , εξειδικευμένα κύτταρα , δίκτυο αγγείων κλπ. Αν το βάθος την εφαρμογής είναι στο ανώτερο επίπεδο του χόριου, τότε ζημιά υπάρχει μεν αλλά είναι μικρή για να χάσει κάποιες από τις ικανότητες του το δέρμα της περιοχής. Αν όμως είναι βαθύτερη η εφαρμογή , σε επίπεδο κατώτερου χόριου και ίσως και στον υποδόριο ιστό , τότε νομίζω πως είναι εύκολα κατανοητό πως αφαιρούμε στην περιοχή του τατουάζ κάποιες από τις ιδιότητες του δέρματος . Παράδειγμα την αίσθηση της αφής, πίεσης , θερμοκρασίας κλπ). Αφαιρούμε ουσιαστικά εκείνες τις ιδιότητες που προέρχονται από εξαρτήματα, στοιχεία και κύτταρα που δεν μπορούν να αναπλαστούν.
Ας δούμε όμως και κάποιες επιδράσεις στο ίδιο το τατουάζ ανάλογα με το βάθος τοποθέτησης της χρωστικής, στις οποίες αναφερθήκαμε και προηγουμένως. Η χρωστική αναφέραμε πως τοποθετείτε στο ανώτερο χόριο , αν τοποθετηθεί πιο πάνω , στα στρώματα της επιδερμίδας δηλαδή , θα ξεθωριάσει με τα χρόνια μια που τα μόρια της χρωστικής θα συμπαρασύρονται από τα κύτταρα που αναπαράγονται συνεχώς και προχωρούν προς τα επάνω στην διαδικασία κερατινοποίησης.
Αυτό που γίνεται είναι να γεννιούνται συνεχώς καινούργια στην βασική στοιβάδα και να προχωρούν προς τα επάνω ενώ ταυτόχρονα διαφοροποιούνται, χάνουν τον πυρήνα τα εσωτερικά κυτταρικά οργανίδια και το νερό του κυτταροπλάσματος , μέχρι να γίνουν κεράτινα κύτταρα στην εξώτατη στοιβάδα και τελικά να πέσουν από την πίεση των αποκάτω που σπρώχνουν συνέχεια. (κερατινοποίηση). Δηλαδή ένα κύτταρο στην βασική στοιβάδα της επιδερμίδας διαιρείται με μίτωση σε δύο. Το δεύτερο καθ΄όλα όμοιο με το μητρικό παρασύρεται προς την κοκκώδη στοιβάδα , εκεί δηλαδή που αρχίζουν να εξαφανίζονται τα κυτταροπλασματικά οργανίδια και αλλοιώνεται η δομή του πυρήνα τους. Με την πίεση των υπολοίπων κυττάρων που δημιουργούνται και σπρώχνονται προς τα επάνω παρασύρονται προς την υαλώδη ή διάφανη στοιβάδα , όπου έχουν χάσει τα κυτταροπλασματικά οργανίδια και την πυρηνική μεμβράνη (γι΄αυτό και φαίνεται στο μικροσκόπιο ως διάφανο το κύτταρο) . Με την ίδια πίεση των αποκάτω φτάνει τελικά στην κεράτινη στοιβάδα δίχως να έχει νερό και πυρήνα (αφυδατωμένο, απύρηνο και κερατινοποιημένο) Κάθε χρωστική που είναι στον δρόμο τους , και που βρίσκεται ανάμεσά τους παρασύρεται μέχρι επάνω και πέφτει. Αυτή είναι και η αρχή λειτουργίας του ημιμόνιμου τατουάζ, ο λόγος που όλα τα tattoo με τα χρόνια χάνουν τονικότητα και γενικότερα το ξεθώριασμα ή αυτό που αναφέρουμε ως « δεν κρατά το δέρμα το χρώμα».
Ειδικότερα για το ημιμόνιμο τατουάζ για το οποίο υπάρχουν πολλές απόψεις μια που είναι κάτι σχετικά νέο , έχουμε την τοποθέτηση της χρωστικής μέχρι την βασική στοιβάδα της
επιδερμίδας. Τότε μόνο μπορεί να εξαφανιστεί με τα χρόνια το τατουάζ . Από προσωπική εμπειρία γνωρίζω ότι ένα χρονικό διάστημα 5 – 10 χρόνων είναι απαραίτητο για την εξαφάνιση του tattoo , είναι πολλοί οι παράγοντες που επηρεάζουν , όπως τύπος δέρματος, χρωστική, ηλικία, κατάσταση υγείας, περιοχή εφαρμογής, συνθήκες εφαρμογής και ισοβαθύς και σωστή τοποθέτηση χρώματος.
Από την άλλη αν είναι πολύ βαθιά , στον υποδόριο ιστό ή στα κατώτερα στρώματα του χόριου η τοποθέτηση της χρωστικής , τα μόρια της χρωστικής διαλύονται στο λιποκύτταρα της περιοχής , τα οποία έχουν την ικανότητα να αυξομειώνουν το μέγεθός τους , κάτι που κάνει και την χρωστική που περιέχουν ή είναι δεσμευμένη πάνω τους να μετατοπίζεται από την αρχική του θέση. Αυτό προκαλεί την θολότητα , του σχεδίου το «άπλωμα» και πάλι βέβαια με το πέρασμα του χρόνου και τις αλλαγές των συνθηκών (επιπλέον κιλά, μεγαλύτερη ηλικία κλπ) Η ποιότητα της χρωστικής και εδώ παίζει σημαντικό ρόλο αφού αν διαθέτουν ελεύθερες χημικές ομάδες στο μόριό τους που θα μπορούσαν να δεσμευτούν με στοιχεία του δέρματος, (ίνες, κυτταρόπλασμα,) τα οποία μπορεί με το πέρασμα του χρόνου να αλλοιωθούν ή να μετατοπιστούν , αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα και την μετατόπιση του χρώματος (Θολότητα του tattoo).
Η κατάσταση του δέρματος και κατά επέκταση του οργανισμού επηρεάζει την διαδικασία επούλωσης , που είναι πολύ σημαντική για την σταθεροποίηση του σχεδίου και το καλό τελικό αποτέλεσμα. Όσο καλή και να ήταν η εφαρμογή, εξαιρετική η ποιότητα της χρωστικής , άσηπτες και απόλυτα καθαρές οι συνθήκες κλπ υπάρχει ο παράγοντας επούλωση (ένα 10ήμερο για την επούλωση του τραύματος 30 ημέρες για την πλήρη ανάπλασή του). Αυτό το χρονικό διάστημα δεν μπορεί να το ελέγξει ο καλλιτέχνης του τατουάζ , αφορά αποκλειστικά τον κάθε δέκτη . Είναι στο χέρι του λοιπόν το τελικό αποτέλεσμα . Κάθε καλλιτέχνης τατουάζ μοιάζει να έχει και διαφορετικές οδηγίες για την επούλωση αλλά όλοι συμφωνούν στα παρακάτω: Καλύπτουμε το δέρμα τουλάχιστον για την πρώτη ημέρα
- Καλύπτουμε το δέρμα τουλάχιστον για την πρώτη ημέρα.
- Χρησιμοποιούμε κάποια επουλωτική και ελαφρά αντισηπτική κρέμα
- Δεν τρίβουμε , ξύνουμε και γενικότερα δεν πειράζουμε την περιοχή παρά μόνο όταν βάζουμε προσεκτικά και απαλά την κρέμα
- Δεν καταναλώνουμε ουσίες και τροφές που βλάπτουν αυτό το χρονικό διάστημα
- Δεν χρησιμοποιούμε απορρυπαντικά και άλλα καλλυντικά παρά μόνο νερό
- Δεν περνάμε από ακραίες συνθήκες ( αγώνες στον αθλητισμό, καλοκαιρινά μπάνια , κλπ) τον οργανισμό μας αυτή την χρονική περίοδο
- Έχουμε καλή διάθεση και ψυχολογία.
Οι κίνδυνοι που έχουμε να αντιμετωπίσουμε μετά ή κατά την εφαρμογή ενός tattoo είναι η περίπτωση χηλοειδών (δημιουργεί ένα επαρμένο , ανάγλυφο tattoo) η επιμόλυνση και η αλλεργία. Θα αναφερθούμε σε καθένα ξεχωριστά παρακάτω.
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση , μέρους ή ολόκληρου του κειμένου , η αντιγραφή επιμέρους τμημάτων και κάθε είδους αλλαγή είτε αναφέρεται στην πηγή είτε όχι . Η γνώση πρέπει να είναι διαθέσιμη για όλους και η εξέλιξη και κατάθεση των εμπειριών του καθενός επαγγελματία , μπορεί να μας κάνει όλους να γίνουμε καλύτεροι .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ελευθερία της γνώσης είναι αγαθό πολιτισμού και όχι προϊόν μάρκετινγκ.
Προσπαθήστε να είστε ευγενικοί και αξιόλογοι